Gry a anime #4 – Wyzwanie Wysp

Alola!

Tym razem nie zajmiemy się żadną z postaci z siódmej generacji, a jednym z fenomenów, które jej towarzyszą. Wyzwanie Wysp to jedna z nowości wprowadzonych w celu odświeżenia świata Kieszonkowych Stworków. Stanowi ważny motyw zarówno w grach, jak i w anime. Polega na uczeniu się wybranych Z-Ataków oraz mierzeniu się z kolejnymi Kahunami. Ale… czy aby na pewno wszędzie tak to wygląda? Zapraszam do lektury!

Wyzwanie Wysp pojawia się w Sun i Moon na 3DS-a. Ma w nich kluczowe znaczenie, zastępując klasyczny system Sal, ich Liderów oraz Odznak. Jednakże istnieje bardzo wiele podobieństw pomiędzy Wyzwaniem Wysp a mierzeniem się z miejscową Ligą. Niepowtarzalna kultura Aloli zaowocowała systemem innym, lecz pełniącym podobne funkcje. W obu przypadkach podobna jest liczba wyzwań, z którymi musi zmierzyć się bohater, a także praktyczne zastosowanie w grach – Odznaki i Z-Kryształy z Prób zezwalają na zakup nowych przedmiotów w Poké Martach, a także pozwalają przejść dalej.

Za jeszcze inne podobieństwo można by uznać to, że Wyzwanie Wysp i walki w Lidze stanowią swoisty rytuał przejścia w regionach, w których występują. Obu zadań chętnie podejmują się młodzi Trenerzy, dopiero zaczynający swoją przygodę z Pokémonami. Jednakże w Aloli społeczna rola jej systemu zdaje się być mocniej zaakcentowana, a uczestnicy poznają w trakcie podróży region oraz jego kulturę. To z kolei łączy się w pewien sposób z pozycją Kapitanów, którzy przeprowadzają Próby stanowiące oś Wyzwania Wysp. Każdy z nich ukończył je jakiś czas temu, lecz nie skończył jeszcze dwudziestu lat, mają więc wskazywać właściwą ścieżkę młodszym Trenerom, będąc im bliższymi niż Kahuni. Mają za zadanie przygotowanie własnej Próby, która z kolei zwieńczona jest walką z Totem Pokémonem, którego muszą wytrenować. Rozmiar, siła i wzmacniająca aura, którymi dysponują te stworki, zdają się być efektem kontaktu z tajemniczą energią z Ultra Tuneli. Kapitanowie odpowiadają za Totemy, a za nich z kolei odpowiadają Kahuni, czyli opiekunowie wysp. W większości przypadków to właśnie oni wybierają kolejnych młodych Trenerów na to stanowisko. Do tego każdy przeprowadza Wielką Próbę, w której mierzy się z chętnym w walce po tym, jak przejdzie wszystkie Próby na wyspie. Kahunów wybierają za to bóstwa opiekuńcze – Tapu – któremu to zaszczytowi, zdaje się, nie można odmówić. Pewne kuriozum stanowi Poni. Na tej wyspie jedyny Kapitan nie przeprowadza swojej Próby, Kahuny nie było całe lata, a jedyna Próba odbywa się bez żadnego nadzoru. Kiedyś ukończenie Wyzwania wymagało pokonania wszystkich czterech Kahunów pod rząd, lecz obecnie zwieńczenie przygody stanowi walka z Elitarną Czwórką Ligi Pokémon Aloli, którą założył Profesor Kukui.

Alolańska tradycja pełni ważną rolę w grach Sun i Moon. Chociaż Kapitanowie, Kahuni i Tapu to w większości postacie o niewielkim znaczeniu dla fabuły tych pozycji, razem tworzą Wyzwanie Wysp, które stanowi obowiązkowy element przygód Suna czy Moon. Protagonista pochodzi z regionu Kanto, lecz nie stanowi to przeszkody przed wzięciem udziału w miejscowym zwyczaju. Wyzwanie Wysp stanowi motywację, dla której wyrusza w podróż. Kolejne Próby i Wielkie Próby wyznaczają rytm przygód bohatera, a zdobywanie Z-Kryształów oraz aktualizacji Ride Pagera i paszportu otwiera przed nami nowe możliwości.

Większość Kahunów i Kapitanów z gier Sun i Moon

Wyzwanie Wysp występuje też w anime Sun i Moon. Także tu jego znaczenie jest duże, lecz nie aż tak jak w materiale źródłowym. Zdaje się być jednym z tych nowych rozwiązań z siódmej generacji, które scenarzyści serialu potraktowali inaczej niż twórcy gier. Wyzwanie Wysp w anime nie do końca sprawia wrażenie najważniejszego motywu przygód głównego bohatera w Aloli. Choć uczestniczy w nim, zajmuje go także wiele innych spraw i kwestii, jak na przykład nauka w Szkole na Melemele. Do tego w świecie anime Pokémon wzięcie udziału w tradycji nie jest w żaden sposób obowiązkowe.

Można by uznać, że Wyzwanie Wysp w anime nie pełni roli rytuału przejścia. Nic nie wskazuje w nim na to, żeby stanowiło praktykę, której podejmuje się wielu początkujących Trenerów. Tym samym wygląda na to, że znaczenie tego zwyczaju dla społeczeństwa i kultury regionu nie jest tak duże jak w grach. Chociaż Wyzwanie istnieje w serialu, sprawia wrażenie okrojonego, a do tego nie zdaje się mieć zbyt wielu uczestników, zwłaszcza skoncentrowanych na nim. Funkcja Kapitanów z kolei nie istnieje w anime. Wszystko wskazuje na to, że wraz z nią wycięte zostały niektóre postacie, które pełniły tę rolę w grach, co zdaje się potwierdzać nieobecność Ilimy. Innym przyznano za to ważniejszą pozycję – Lana, Kiawe, Mallow i Sophocles zostali przyjaciółmi z klasy Asha, dzięki czemu występują w niemal każdym odcinku. Mimo braku Kapitanów – i tym samym Prób – serialową Alolę także zamieszkują Totem Pokémony. Zdają się być bardziej niezależne, w co wlicza się także odmienny charakter i indywidualny stosunek do poszczególnych bohaterów. Nawet Kahuni nie zdają się kontrolować ich w wyraźny sposób, dzięki czemu stanowią swoisty wyraz dziewiczej natury regionu. Jednakże opiekunowie wysp posiadają pewną wiedzę na ich temat, a do tego bywają w dobrych stosunkach z nimi, co pokazuje przykład Olivii i Lurantisa. Jako że w anime nie ma Prób testujących umiejętności i wolę uczestników Wyzwania, Kahuni muszą sami oceniać, czy dany Trener jest godny wzięcia udziału w ich Wielkiej Próbie. Podobnie jak Próby z gier, sprawdzian ten może przybrać bardzo różne formy – Hala poprosił Asha o rozwiązanie problemu kłopotliwego stada Pokémonów, Olivia zaś obserwowała go podczas zajęć oraz walki z Totemem. Nie jest na razie jasne, jak w serialu wygląda zakończenie Wyzwania Wysp.

Tradycja regionu ma swoją rolę w anime Sun i Moon. Chociaż zdaje się być jedynym aktywnym uczestnikiem Wyzwania Wysp, Ash bierze w nim udział, zachęcony przez Tapu Koko – podobnie jak główny bohater gier. Co więcej, tak jak on pochodzi z Kanto, lecz nie jest to problem. Nowy element stanowią starcia z bóstwem opiekuńczym Melemele, do tej pory zawsze kończące się porażką Asha i Pikachu. Możliwość nauczenia się Z-Ataków, które wywarły wrażenie na miłośniku walk Pokémon, zdaje się stanowić jedną z przyczyn, dla której pozostał w Aloli, a motyw Wyzwania Wysp Asha powraca od czasu do czasu.

W anime bohaterowie mierzą się z Totemami, lecz nie w ramach Prób

Przedstawienia Wyzwania Wysp z gier i anime Sun i Moon różnią się. W obu przypadkach jest to ważne zajęcie protagonisty, którego podejmuje się zaraz po zawitaniu w Aloli, co zastępuje Ligę Pokémon w fabule dzieł. Obie wersje tej tradycji to unikalny zwyczaj powiązany z innymi elementami wyróżniającymi region, czyli Z-Atakami, Totemami i Kahunami. Jednak różnice też są liczne. Jedno Wyzwanie stanowi ważny motyw, drugie zaś mniej ważny. Jedno przedstawia sobą złożony system znamienny dla społeczeństwa regionu, podczas gdy drugie jest w zasadzie jedynie atrakcyjnym rozwiązaniem dla Trenerów. Jedno Wyzwanie jest współtworzone przez Kapitanów, którzy kończą swoje Próby walkami z Totemami, a drugie posiada jedynie Totemy, lecz za to bardziej indywidualistyczne. Które Wyzwanie Wysp podoba się Wam bardziej?


Źródła grafik:

Ash i Pikachu: http://www.alola.pl/odc02/

Kahuni i Kapitanowie: http://aminoapps.com/page/pokemon/9351157/the-alola-island-challenge-trial-captains-and-kahunas

Totem Wishiwashi: http://www.alola.pl/odc33/

6 komentarzy do wpisu „Gry a anime #4 – Wyzwanie Wysp

    • Dziękuję 🙂

      Ja w zasadzie też. Próby są ciekawe, a do tego fajnie odzwierciedlają charakter Kapitanów, których, jak już o tym mowa, brakuje mi nieco w serialu.

  1. Mi osobiscie bardziej podoba sie Wyzwanie w grach i w gruncie rzeczy chcialbym aby w anime mialo zdecydowanie wieksza role. Zeby wywieralo troche presji na Ashu, no i przede wszystkim brakuje tego co zostalo napisane w artykule – innych Trenerow podejmujacych Wyzwanie Wysp. System Ligi byl o tyle fajny, bo czuc bylo tego ducha rywalizacji. W Kanto Ash spotkal mnostwo Trenerow, ktorzy rowniez mieli podobny cel. A tutaj…?
    Wlasciwie zastanawia mnie Kiawe. Czy ukonczyl cale Wyzwanie Wysp czy tylko przeszedl Wielka Probe Olivii? Tworcy troche po macoszemu potraktowali ten aspekt.

    • Ja też chyba jednak bardziej lubię Wyzwanie z gier 🙂 Podoba mi się sposób, w jaki ten zwyczaj wpleciony jest w życie codzienne mieszkańców regionu.

      Rzeczywiście – jak gdyby z jakichś przyczyn nikt nie brał w nim udziału. Niby Kiawe i Gladion przeszli Wielką Próbę Olivii, a Lana pokonała Totem Wishiwashiego, ale są to pojedyncze wydarzenia.

      Na razie wiadomo jedynie o walce z Olivią, ale nie stawiałbym na to, że ma za sobą całe Wyzwanie – w końcu jest bardzo zajęty pracą na farmie i nauką w szkole.

Dodaj komentarz

wp-puzzle.com logo