Teambuilder

Alola!

Mamy za sobą wstępne omówienie symulatora Pokemon Showdown, w którym zajęliśmy się trochę bardziej nudnymi aspektami technicznymi samej strony. Mam nadzieję, że chociaż część z Was zastosowała się do mojej porady i rozegrała kilka walk w formacie Random. Teraz, gdy wiecie już jak to wszystko mniej więcej wygląda, jesteście gotowi przejść do troszkę bardziej zaawansowanych formatów, do których konieczne jest zbudowanie teamu w narzędziu Teambuilder. I to właśnie będzie tematem dzisiejszego wpisu.

Znalezione obrazy dla zapytania pokemon showdown

Na końcu artykułu znajduje się filmik, pokrótce omawiający zagadnienia, które znajdziecie w tekście. Jeśli chcecie wyciągnąć z tego wpisu jak najwięcej, powinniście najpierw zapoznać się z tekstem, a dopiero później obejrzeć filmik. Zarówno część tekstowa jak i wideo, pokazują w jaki sposób przygotować Pokemona do walk z innymi graczami. Żeby nie było tak nudno i byście nie musieli dwa razy patrzeć na to samo, tekst omówi przypadek Mega-Swamperta, a film skupi się na Tapu Lele. Oba Pokemony weszły w skład zespołu, którym rozegrano przykładową walkę, znajdującą się na końcu wideo.

Jeśli nie zapoznaliście się jeszcze z pierwszą częścią cyklu, wciąż macie okazję by to nadrobić. Możecie ją znaleźć tutaj.

Wybór Pokemona

Po kliknięciu Teambuilder -> New Team, ustawiamy format na OU, możemy nadać naszemu zespołowi jakąś nazwę, a następnie wciskamy Add Pokemon. No i tu już zaczynają się schody. Całkiem wcześnie, prawda? Otóż, przed nami fundamentalne pytanie: Którego Pokemona wybrać? Grając w Sun czy Moon, bądź nawet w stare gry na emulatorze, doskonale wiecie, że niektóre Pokemony są lepsze od innych. Zdajecie sobie sprawę, że Pokemon na podstawowym stadium ewolucyjnym będzie miał bardzo ciężko pokonać swojego odpowiednika po dwóch ewolucjach, zakładając taki sam poziom doświadczenia. Ponadto, inni ludzie, trochę bardziej wprawieni w walkach, będą grali tak, żeby wygrać. Innymi słowy, będą stosować najskuteczniejsze Pokemony. Dlatego napiszę to już na wstępie. Nie wszystkie Pokemony nadają się do walk na Showdownie. Może się zatem okazać, że Wasz ulubieniec będzie po prostu za słaby i upieranie się na niego, będzie rzucaniem kłód pod swoje własne nogi. Oczywiście nikt Wam nie zabroni używania Waszych pupilków, wspominam o tym tylko w charakterze ostrzeżenia. Mamy na shoutboksie gracza, który uparcie używa Pikachu, mimo zachęt do zmiany z mojej strony. Nie mniej jednak czerpie on z walk taką samą przyjemność jak inni i nie ma w tym absolutnie nic złego.

Skoro przyjęliśmy powyższy fakt twardo na klatę, pora odpowiedzieć sobie na drugie pytanie. Skąd wiedzieć, które Pokemony są dobre, a które już nie bardzo? Otóż, jeśli jesteście początkującymi graczami, na pewno nie będziecie zbytnio orientować się w tym zagadnieniu. W związku z tym warto użyć serwisów skupiających wokół siebie graczy competitive. Jednym z nich jest pikalytics.com. Znajdziecie tam zestawienie najczęściej używanych Pokemonów w danym formacie. Biorąc to na chłopski rozum, jeśli mnóstwo osób wybiera danego Pokemona, z reguły dlatego, że jest on skuteczny. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zaczerpnąć z tej strony sześć najczęściej używanych Pokemonów i stworzyć z nich team. W zespole liczy się odpowiednia kompozycja i strategia, ale to materiał na przyszły wpis.

Na którego Pokemona się zatem zdecydować? Ja osobiście lubię konstruować zespoły w oparciu o mega ewolucję. Na początku wybieram stworka, który jej podlega, a następnie poprzez dobór innych Pokemonów, staram się załatać jego wady bądź wzmocnić zalety. Następnie próbuję znaleźć odpowiedź właśnie na najpopularniejsze Pokemony w danym formacie. Na pewno teraz może brzmieć to trochę skomplikowanie, ale zobaczycie, że wcale tak nie jest.

Ekran edycji Pokemona

Jak widzicie, moim pierwszym Pokemonem będzie Mega Swampert, który na pikalytics ma używalność na poziomie 4 procent. Na obrazku powyżej ponumerowałem kolejne aspekty edycji Pokemona, którymi zaraz się zajmiemy. Naturalnie ani Mega Ewolucja, ani Z-Atak nie są niezbędne w teamie, jednak moim zdaniem warto je posiadać, gdyż stanowią solidne wzmocnienie zespołu oraz oferują element zaskoczenia (głównie Z-Atak).

Typ (Type)

Doskonale wszyscy wiecie, że Pokemony posiadają swoje typy. Jest to kluczowy element wpływający na konstrukcje zespołu. Naszym celem jest takie skonstruowanie teamu, aby poszczególne wrażliwości naszych Pokemonów były skutecznie załatane. Swampert jest typem Water/Ground. Największym zagrożeniem dla niego będą oczywiście typy trawiaste, których obrażenia będą zwiększane poczwórnie. W związku z tym patrze sobie na wspomnianą wyżej stronę i szukam stworków używających ataków trawiastych. Znajduję tam na przykład Kartanę, Venusaura czy Ferrothorna. Wiem zatem, że muszę mieć przygotowaną jakąś kontrę na te Pokemony.

Ataki (Moves)

Drugie najtrudniejsze pytanie, na które musimy znaleźć odpowiedź. Które ataki wybrać? Aby w pełni świadomie na nie odpowiedzieć, musimy zagłębić się w kilka pojęć dotyczących ataków.

STAB: Każdy atak ma swój własny typ. Zupełnie tak jak Pokemony. Jeśli Pokemon o danym typie, użyje ataku tego samego typu – zadaje on zwiększone o 50% obrażenia. Fachowo to zjawisko nosi nazwę STAB. Same Type Attack Bonus. Dla przykładu Venusaur używający Solar Beam zada więcej obrażeń niż Houndoom używający tego samego ruchu. STAB w przypadku Pokemonów ofensywnych, dyktuje nam jakoby dobór ataków.

Rodzaj ataku: To jest jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących, także czytajcie uważnie.

Ataki dzielą się na trzy rodzaje:

  • fizyczne – obrażenia od nich modyfikowane są przez statystykę Attack (Atk), a oznaczane są czerwonym „wybuchem”;
  • specjalne – obrażenia od nich modyfikowane są przez statystykę Sp. Attack (SpA), a oznaczane są dwoma „kółeczkami”;
  • statusowe – to wszelkie ruchy, które nie zadają obrażeń, a wzmacniają nasze Pokemony, osłabiają przeciwne lub wywołują inne efekty np. Swords Dance, Toxic, Trick Room.

Z reguły jest tak, że Pokemon specjalizuje się w jednym rodzaju ataku: fizycznym bądź specjalnym. W większości przypadków decyduje o tym bazowa statystyka Atk bądź SpA. Pokemonowi z dużym Atk z reguły (choć nie zawsze) będziemy chcieli dać ataki wyłącznie fizyczne, a stworek z wysokim SpA będzie wyposażony w ataki specjalne. Jeśli zerkniecie na naszego Swamperta wyżej zauważycie, że dobrałem mu same fizyczne ataki. Wszystko to dlatego, iż jego statystyka Atk znacznie przewyższa SpA.

Jak widzicie wyżej, Showdown całkiem dobrze podpowiada, które ataki są „całkowicie bezużyteczne”.

Zdolność (Ability)

Zdolność jest to pasywny efekt, który charakteryzuje Pokemona. Może być on aktywny cały czas bądź załączać się tylko w określonej sytuacji. (zwykły) Swampert posiada Zdolność Torrent, która zwiększa siłę jego wodnych ataków, ale załącza się dopiero gdy Pokemon ma mniej niż 1/3 HP. Po megaewolucji Torrent zmienia się w Swift Swim, która zwiększa jego szybkość dwukrotnie podczas deszczu. Zdolności także dyktują dobór Pokemonów czy ataków i tak jest i w tym przypadku. Jako, że M-Swampert jest szybszy podczas deszczu, będziemy potrzebowali Pokemona, który ten deszcz będzie nam zapewniał. Przez postawienie na M-Swamperta, nie mam zbytnio wyboru co do Zdolności Pokemona. Mogę się jedynie określić jaką będzie posiadał przed megaewolucją. W tym przypadku wybór jest mało ważny, ja jednak zdecydowałem się na Zdolność Damp.

Zdolności jest mnóstwo, mnóstwo, mnóstwo. Aby je wszystkie poznać trzeba po prostu grać. Uparci mogą przestudiować w tym celu bulbapedię, o tutaj.

Przedmioty (Item)

Przedmiot, którzy trzyma Pokemon, może modyfikować jego statystyki, leczyć go czy powodować różne inne efekty. Itemków do trzymania również jest całe krocie i najlepiej poznać je w praktyce. Showdown jednak przychodzi z pomocą i grupuje je na popularne i mniej popularne. Z racji wyboru M-Swamperta mam tylko jedną opcję. Pokemon musi trzymać Swampertite.

Statystyki (Stats)

I takim oto sposobem doszliśmy do utrapienia wszystkich początkujących graczy. Statystyki, Natury oraz te nieszczęsne EV i IV. Teraz proszę o wytężoną uwagę, bo to ważne. Najpierw omówimy sobie jaka statystyka za co odpowiada:

HP – Hit Points. Punkty Życia Pokemona. Gdy spadną do zera, Pokemon mdleje.

Attack – Współczynnik zwiększający obrażenia zadawane przez naszego Pokemona atakami fizycznymi.

Defense – Współczynnik zmniejszający obrażenia zadawane naszemu Pokemonowi atakami fizycznymi.

Sp. Atk. – Współczynnik zwiększający obrażenia zadawane przez naszego Pokemona atakami specjalnymi.

Sp. Def. – Współczynnik zmniejszający obrażenia zadawane naszemu Pokemonowi atakami specjalnymi.

Speed – Określa kolejność ruchu w walce. Pokemon z większym Speedem niż przeciwnik, atakuje jako pierwszy.

Teraz spójrzcie raz jeszcze na obrazek wyżej. Na łączną wartość statystki Pokemona (4) składa się statystyka bazowa (1), punkty zyskane przez poziom i Nature (5), EV (2) oraz IV (3). Omówmy sobie zatem je teraz po kolei.

Statystyka Bazowa (Base): Jak sama nazwa mówi, są to bazowe punkty posiadane przez każdego Pokemona. Czy nasz Swampert będzie miał 36 poziom czy 100, jego statystyka bazowa będzie zawsze taka taka sama. Jest ona niezmienna, przypisana do jednego, konkretnego gatunku Pokemona. Base Stats Total, czyli BST, to suma wszystkich statystyk bazowych i często używana jest do pomiaru siły Pokemona. Dla przykładu nasz M-Swampert ma ją na poziomie 635. Dla porównania BST Mega Rayquazy wynosi 780.

Punkty za poziom: Grając w gry Pokemon na pewno zauważyliście, że gdy stworek wbija level wyskakuje nam okienko informujące jak zmieniły się jego statystyki. To jest właśnie to. Na punkty za poziom wpływ ma Natura Pokemona.

Effort Value (EV): Można by napisać, że są to punkty za wysiłek. Każdy Pokemon na Showdownie do dyspozycji ma 508 punktów EV. Możemy je rozdawać w jedną z sześciu wymienionych wyżej statystyk, tym samym ją wzmacniając, W jedną statystykę możemy dać maksymalnie 252 punkty. Każde 4 EV zainwestowane w określoną statystykę, podnoszą ją o 1. O tym jak rozdawać EV pomówimy szerzej w następnej części. Tutaj nadmienię tylko, że główną rolę odgrywa cel jaki spełniać ma nasz Pokemon. Swampert jest stworkiem ofensywnym, dlatego chcemy aby bił mocno i szybko. Zainwestujemy więc 252 EV w Attack oraz 252 EV w Speed co w połączeniu ze Zdolnością Swift Swim, zrobi z naszego Pokemona skutecznego agresora. Pozostałe 4 EV zwykle daje się w Sp. Def., choć nie wnoszą one zbyt wiele w defensywę Pokemona.

Individual Value (IV): Są to punkty indywidualne, choć ja lubię nazywać je punkami talentu. Dlaczego? Gdyż każdy Pokemon rodzi się z nimi. Tutaj, w przeciwieństwie do EV, nie mamy żadnej puli i tylko jedno ograniczenie. Maksymalna liczba IV w jednej statystyce to 31. Możemy więc śmiało, niemal bez myślenia, władować po 31 w absolutnie każdą statystykę. Wyjątkiem jest tu statystyka Atk w przypadku Pokemonów opartych na atakach specjalnych, która powinna wynosić 0. Inną kwestią jest Trick Room, którego nie będę teraz omawiać.

Natura (Nature): Odpowiada za to, w jaki sposób Pokemon się rozwija podczas levelowania. Żeby nie wprowadzać zbędnego zamętu, traktujcie Nature jako coś, co do jednej statystyki dodaje 10% jej wartości, a od drugiej odejmuje tyle samo. Pewnie już domyślacie się w jaki sposób się tego używa, prawda? Jeśli mamy ofensywnego Pokemona specjalnego, któremu niepotrzebna jest statystyka Atk, możemy śmiało od niej odjąć i zgarnąć dodatkowe 10% w Sp. Atk. bądź Speed.

Szczegóły (Details)

Gdy już stworzyliśmy swojego idealnego Pokemona, możemy dopiąć wszystko na ostatni guzik wchodząc w szczegóły. Istnieje możliwość nadania Pokemonowi imienia, zmiany jego płci oraz określenia tego, czy ma być shiny. Mamy tu również współczynnik Happiness, który odgrywa ważną rolę, tylko jeśli używamy ataków Return (wtedy powinien wynosić 255) oraz Frustration (wtedy powinien wynosić 0)

Podsumowanie

Uff! Wpis okazał się być dość długi, więc wszystkim którzy dotrwali do tego momentu serdecznie dziękuję. Mam nadzieję, że informacje, które zostały tu zawarte rozjaśniły Wam nieco sprawę konstruowania Pokemonów w Pokemon Showdown. Omówiliśmy sobie dość dogłębnie ekran edycji Pokemona, jednak zrobiliśmy to w odniesieniu do tylko jednego stworka. Zespoły Pokemonów trzeba traktować makroskopowo, czyli całościowo. W kolejnych wpisach wejdziemy głębiej w relacje między Pokemonami w teamie, poznając pozostałą czwórkę ekipy Swamperta. Sprawdzimy czemu akurat tyle EV przyznaje się w daną statystykę oraz dowiemy się gdzie i jak szukać gotowych teamów, z którymi będziemy mogli eksperymentować.

A poniżej obiecany filmik, na którym omówiłem to samo co w tekście, jednak na przykładzie Tapu Lele. Z góry przepraszam za swój poziom mówionego angielskiego, ale jak się ma z nim tylko styczność w formie pisanej to tak później wychodzi :F Dziękuję również modelce z filmu za to, że zgodziła się wystąpić w nagraniu ^^

 

 

1 komentarz do wpisu “Teambuilder

  1. Wow świetny poradnik! Wyjaśnił mi naprawdę wiele spraw nad którymi się zastanawiałem i dziękuję za wkład oraz siły które włożyłeś w napisanie tego poradnika oraz nagranie tego filmu! Przeczytałem wszystko a film obejrzałem cały bez przewijania i z czystym sumieniem mogę powiedzieć ze czegoś się nauczyłem! Alola i do zobaczenia w następnych poradnikach! ^^

Dodaj komentarz

wp-puzzle.com logo