Poprzez Generacje Pokemon

Artykuł pochodzi z naszego forum, a jego autorem jest kujpan. Oryginał możecie znaleźć tutaj.


Alola!

Wielkimi krokami zbliża się pierwszy kwietnia, który dla każdego fana anime Pokemon powinien być szczególną datą. I wcale nie chodzi mi tu o prima aprilis, czy nawet Wielkanoc, która w tym roku przypada w tym dniu. Dwadzieścia jeden lat temu w japońskiej telewizji został wyemitowany pierwszy odcinek anime Pokemon. Kwestia zawarta w jego tytule – “Pokemon! Wybieram Cię!” – towarzyszy nam po dziś dzień. Jednak, jak zapewne wszyscy wiecie, pierwowzorem do powstania serialu były gry Pokemon Red oraz Pokemon Green, które ukazały się w Japonii trzynaście miesięcy wcześniej od anime. Przez dwadzieścia kilka lat sporo się w nich zmieniło. Wprowadzono wiele ulepszeń czy udziwnień, a najnowsza odsłona Ultra Sun & Ultra Moon jest jedną z najbardziej rozbudowanych gier na konsolę Nintendo 3DS. Warto więc przyjrzeć się, jak zmieniało się oblicze konsolkowych stworków na przestrzeni lat.

Generacja I:

Gry Pokemon w Europie pojawiły się 5 października 1999 roku. Być może nie pamiętacie tych czasów, bo było to prawie dwadzieścia lat temu, więc musicie zdać się na mnie. W owych czasach mało kto miał Game Boy’a, który był po prostu zbyt drogi na polskie realia, i mało praktyczny. Rodzice uważali, że lepiej odłożyć kasę i kupić komputer, który “przyda się do nauki”. Wtedy również nie wszystkich było stać na pecety, dlatego trzeba było coś wybrać. Z pomocą przyszły emulatory. Całkiem zapomniałem, jak nazywał się pierwszy emulator Game Boy’a (nie, nie był to VBA), ale jak ktoś umiał go odpalić i załadować ROM-a, miał wielki szacunek na dzielni. Oczywiście było to bardzo proste, ale dla młodych pokefanów stanowiło ogromną przeszkodę. Jak już się człowiek z nią uporał, pojawiała się kolejna… Ten gość w Viridian City, który nie chciał nas przepuścić dalej, bo nie dostarczyliśmy paczki do Oaka. Nie było wtedy tak szerokiego dostępu do internetu, więc nie mogliśmy sprawdzić, jak go obejść, dlatego musieliśmy rozkminiać ten problem w szkole. Być może dlatego Pokemony były wtedy takie fajne. No, ale rozpisuję się niepotrzebnie.

W generacji I wprowadzono:

  • nowy region: Kanto;
  • nowy zły zespół: Team Rocket;
  • 151 całkowicie unikalnych Pokemonów;
  • mnóstwo ataków i ruchów, umożliwiających przeróżne taktyki;
  • osiem Sal i odznak do zdobycia;
  • Ligę Pokemon;
  • ruchy TM i HM;
  • opcje multiplayer: wymiana i walka z przyjaciółmi;
  • różnice między wersjami (Red, Blue, Green);
  • alternatywną historię (Yellow);
  • pierwszy system szczęścia (Pikachu w Yellow);
  • kilka metod ewolucyjnych (poziom, wymiana, kamień);
  • zajęcia poboczne.

Generacja II:

File:Gold EN boxart.png

File:Silver EN boxart.png

Gry z drugiej generacji pojawiły się w Europie 6 kwietnia 2001 roku. W tym czasie popularność stworków w Polsce była już dużo większa. Chociaż wiele osób wciąż zagrywało się na emulatorkach, sprzedaż Game Boy’ów na polskim rynku wzrosła. Sukces Pokemonów niewątpliwie opierał się na anime, które było emitowane na Polsacie, oraz na tazosach z Lay’sów, które stały się głównym tematem na przerwach w wielu szkołach. W mojej nawet zakazano ich posiadania…

W generacji II wprowadzono:

  • nowy region: Johto;
  • nowe ewolucje Eevee: Espeon i Umbreon;
  • 100 nowych Pokémonów;
  • balans typów poprzez dodanie Pokemonów mrocznych i stalowych;
  • możliwość wymiany między generacjami;
  • Shiny Pokemony;
  • Breeding i Egg Moves;
  • dwa regiony do zwiedzania;
  • przedmioty do trzymania;
  • nowe rodzaje Balli;
  • nowe metody ewolucyjne (szczęście/wymiana z przedmiotem);
  • Berries;
  • upływ czasu w grze, włącznie z porami dnia i dniami tygodnia;
  • eventy oparte na czasie;
  • większe różnice fabularne między Gold/Silver a Crystal.

Generacja II zdaje się być przełomową, gdyż wiele z usprawnień, które wprowadziła, jest obecne w dopracowanej wersji w Ultra Sun & Ultra Moon.

Generacja III:

File:Ruby EN boxart.png

File:Sapphire EN boxart.png

File:FireRed EN US boxart.png

File:LeafGreen EN US boxart.png

Ruby & Sapphire pojawiły się w Europie 25 lipca 2003 roku. Generacja III była pierwszą, w której zdecydowano się na remake poprzednich wersji. Fire Red i Leaf Green ujrzały światło dzienne 1 października 2004 roku. W końcu poczciwego Game Boy’a zastąpił Game Boy Advance, co zmusiło mnie do przerwania przygody z Pokemonami, gdyż nie stać mnie było na nową konsolę. Część ludzi wciąż zagrywała się na emulatorach, ale jakoś w tamtym czasie Polsat przestał emitować anime, a tazosy w Lay’sach zostały zastąpione czymś innym. Popularność Pokemonów w Polsce zaczęła spadać, a rozkwitła na nowo dopiero przy premierze Pokemon GO.

W generacji III wprowadzono:

  • nowy region: Hoenn;
  • nowe złe zespoły: Team Aqua i Team Magma;
  • 135 nowych Pokemonów;
  • nowe typy Berries;
  • nowe typy Balli;
  • “Pokazy” Pokemon;
  • większe zróżnicowanie między Ruby a Sapphire;
  • warunki pogodowe;
  • podwójne walki;
  • Secret Bases;
  • Ability;
  • Battle Frontier.

Tutaj nie byłbym sobą, gdybym nie wspomniał o jednej rzeczy – Battle Frontier. Funkcja wprowadzona w Emeraldzie, jest dla mnie jedną z najlepszych rzeczy, jakie można znaleźć w grach Pokemon. Pamiętam, że grając wtedy na emulatorze, nie mogłem się oderwać od monitora przez tę właśnie rzecz. BF istniało również w Platinum oraz Heart Gold & Soul Silver. Według mnie to była najfajniejsza aktywność post-game w historii marki. Jeśli nie mieliście okazji jej wypróbować, a lubicie wracać do starszych gier – koniecznie sprawdźcie!

Generacja IV:

Diamond & Pearl zawitały do Europy 27 lipca 2007 roku, natomiast remake’i Heart Gold & Soul Silver pojawiły się 26 marca 2010. Ponownie Pokemony przeniosły się na nową konsolę, uszczuplając portfele fanów. Silniejszy sprzęt jednak sprzyjał wielu nowym rozwiązaniom graficznym. Pokemony przestały być takie płaskie.

W generacji IV wprowadzono:

  • nowy region: Sinnoh;
  • nowy zły zespół: Team Galactic;
  • nowe ewolucje Eevee: Leafeon i Glaceon;
  • 107 nowych Pokemonów;
  • niemrawe początki grafiki w trzech wymiarach;
  • nowe typy Balli;
  • nowe metody ewolucji (lokacja);
  • początki komunikacji WiFi;
  • nowe sposoby na shiny hunting;
  • rozdział ruchów na fizyczne i specjalne;
  • Pokemony chodzące za Trenerami.

Niewątpliwie największą i bardzo potrzebną zmianą, którą wniosła czwarta generacja, jest podział ataków na fizyczne i specjalne. Poprzednio określony typ miał przypisany określony rodzaj. Dla przykładu: wszystkie ataki ogniste były wyłącznie specjalne, a wszystkie normalne były wyłącznie fizyczne. Rozwiązanie zastosowane w D & P otworzyło Trenerom szereg nowych możliwości i jeszcze bardziej zróżnicowało walki między stworkami. Stało się to również podwalinami pod scenę competitive w Pokemonach.

Generacja V:

W generacji piątej zdecydowano się na dość ciekawe rozwiązanie. Zamiast robić remake, jak w poprzednich dwóch, postanowiono wydać sequele, w których fabuła była kontynuacją wydarzeń z pierwszych części. Black & White pojawiło się w Europie 4 marca 2011 roku, a Black 2 & White 2 12 października 2012. Oczywiście wszystkie cztery gry przeznaczone były na konsolę Nintendo Dual Screen, ale warto wspomnieć tutaj, że premiera “dwójek” miała miejsce już po tym, jak 3DS ujrzał światło dziennie. Dlaczego o tym wspominam? Podobna sytuacja ma miejsce teraz z Ultra Sun & Ultra Moon oraz Switchem.

W generacji V wprowadzono:

  • nowy region: Unova;
  • nowy zły zespół: Team Plasma;
  • aż 156 nowych Pokemonów – najwięcej w historii marki;
  • potrójne walki;
  • Shiny Charm;
  • cztery pory roku;
  • Dream World;
  • Pokemon Global Link;
  • Hidden Abilities;
  • Poke Mart i Poke Center jako jeden budynek.

Generacja piąta stawiała przede wszystkim na komunikacje. Pojawienie się Pokemon Global Link oraz Dream World pozwalało na rozszerzenie zabawy z konsoli do przeglądarki internetowej. Warto zwrócić uwagę, że Unova to aż 156 nowych Pokemonów, czyli więcej niż w Red & Blue. Gry z generacji piątej przez wiele osób uważane są obecnie za najlepsze, a Black 2 & White 2 są zdecydowanym faworytem, jeśli chodzi o aktywności po przejściu Ligi, czyli tak zwany post-game. Choć część z elementów wprowadzonych przez te gry nie dotrwała do dziś, wniosły one bardzo istotne zmiany, jak na przykład wspomniany PGL oraz Ukryte Zdolności Pokemonów (Hidden Abilities).

Generacja VI:

Generacja szósta to nowa konsola i wreszcie uaktualniona grafika do pełnego trójwymiaru. Przejście z B2 & W2 do X & Y to największy graficzny skok w historii marki. Pokemony przestały być płaskie, ruszają się podczas walki, możemy je podziwiać z kilku perspektyw. Podczas walk widoczna jest również postać Trenera, gdy przygotowuje Mega Ewolucje. Wymieniony został również cały interfejs i lepiej wykorzystano dolny ekran konsoli. Dzięki funkcjom 3DS-a, takim jak chociażby StreetPass czy Friend List, twórcy mogli wzbogacić gry o dodatkowe opcje komunikacyjno-społecznościowe. Pojawiło się Friend Safari, a cała scena walk competitive rozrosła się jeszcze bardziej. Dzięki wypuszczeniu tańszej wersji w postaci Nintendo 2DS więcej kopii gry wylądowało w rękach graczy. Można śmiało powiedzieć, że Pokemon X & Y oraz OR & AS stały się swoistym system sellerem, czyli powodem, dla którego ludzie kupowali konsolki.

Pokemon X & Y miały swoją premierę 12 października 2013 roku na całym globie. To pierwsze gry w historii marki, które ujrzały światło dzienne tego samego dnia na wszystkich kontynentach. Można zatem śmiało stwierdzić, że twórcy w końcu zauważyli kraje inne niż Japonia i dostrzegli potencjał, jaki może drzemać w popularności Pokemonów w krajach zachodnich. Omega Ruby & Alpha Sapphire w Europie odnotowały tydzień spóźnienia w odniesieniu do innych kontynentów. Podobno miało to mieć związek z pewnym sklepem, który zaczął sprzedawać X & Y kilkanaście dni wcześniej, twórcy zatem postanowili ukarać wszystkich, Bogu ducha winnych, europejskich fanów…

W generacji VI wprowadzono:

  • nowy region: Kalos;
  • nowy zły zespół: Team Flare;
  • nową ewolucję Eevee: Sylveon;
  • zaledwie 72 nowe Pokemony – najmniej w historii;
  • Mega Ewolucje i Primal Reversion;
  • typ baśniowy Pokemonów;
  • całkowite 3D;
  • powietrzne walki i hordy;
  • Pokemon-Amie;
  • Super Training EV;
  • nowe sposoby shiny huntingu;
  • Player Search System – PSS;
  • opcje zmiany wizerunku Trenera;
  • pierwsze próby zastąpienia HM-ów czymś innym (Lati@s).

Szósta generacja wniosła bardzo mało Pokemonów, ale za to mnóstwo nowości, z których niemal wszystkie istnieją do dziś. Dzięki wprowadzeniu Mega Ewolucji odświeżono nieco starsze Pokemony, a walki stały się bardziej emocjonujące, szczególnie te z innymi graczami. Świetnie sprawdził się również PSS, dzięki któremu mogliśmy być non-stop połączeni z Internetem i szukać przeciwników do walki czy przyjaciół do wymiany. Główną bolączką X & Y oraz OR & AS był brak jako takiego postgame’u, który w poprzedniej generacji był świetny. Również sam główny wątek fabularny bardzo szybko się kończył, a grę przejść można było w jedno popołudnie (no dobra, może popołudnie + wieczór ^^).

Generacja VII:

Doszliśmy w końcu do bieżącej generacji, której przedstawiać raczej nie trzeba. Pokemon Sun & Moon pojawiło się w Europie 23 listopada 2016 roku, pięć dni po premierze w innych zakątkach świata. Sytuacja bardzo podobna do OR & AS. Inaczej było z Ultra Sun & Ulta Moon, które globalną premierę miały 17 listopada 2017. W siódmej generacji możemy obserwować dalszą poprawę grafiki, a jedną z najistotniejszych zmian jest pozbycie się systemu HM, o co gracze błagali już od dawna. SM są grami bardzo odważnymi, zrywają bowiem ze standardową koncepcją ośmiu Sal i Ligi, do której przyzwyczaiło nas minione dwadzieścia lat. Również Region jest wyjątkowy, bo nie jest to zbita kupa ziemi, lecz archipelag wysp, oferujących niezwykłą różnorodność. Ultra Sun & Ultra Moon to ostatnie gry Pokemon na Nintendo 3DS. Zostało to już oficjalnie potwierdzone, a prace nad stworkami na Switcha idą pełną parą i być może wkrótce pojawią się pierwsze informacje. W związku z tym twórcy chcieli się odpowiednio pożegnać z tą konsolką, pakując w US & UM, ile się da.

W generacji VII wprowadzono:

  • nowy region: Alola;
  • nowe zespoły: Team Skull, Aether Foundation, Ultra Recon Squad, Team Rainbow Rocket;
  • 81 nowych Pokemonów;
  • alolańskie formy Pokemonów z Kanto;
  • Ride Pokemony, które zastąpiły całkowicie HM;
  • Ultra Bestie;
  • walki S.O.S.;
  • nowe metody shiny huntingu;
  • Super Training IV;
  • Z-Ataki;
  • Battle Royal;
  • nowe metody ewolucji;
  • Poke Pelago;
  • Festival Plazę;
  • minigry: Mantine Surf & Ultra Warp Ride;
  • możliwość złapania wszystkich Pokemonów Legendarnych;
  • dość rozbudowany post-game;
  • Rotom Dex i Poke Finder;
  • mnóstwo zadań pobocznych;
  • świetny wątek fabularny.

Te mniejsze bądź większe nowości mógłbym mnożyć i mnożyć. Niektóre z nich sprawdziły się doskonale, inne nie bardzo. Największym dramatem dla mnie było wprowadzenie Festival Plazy, która zastąpiła PSS. Poprzednie rozwiązanie było genialne, bo cały czas miało się kontakt z Internetem, podczas gdy w grach siódmej generacji musimy w tym celu przebywać na Festival Plazie. Dodanie do Mega Ewolucji Z-Ataków sprawiło, że rozgrywka stała się jeszcze bardziej emocjonująca i ciekawa. Dodano wiele ułatwień dla graczy pragnących brać udział w rozgrywkach competitive, łatwiej jest zdobyć idealne IV czy EV. Złapanie Pokemona z określoną Ukrytą Zdolnością również nie przysparza większych problemów. Na pewno znajdą się wśród Was tacy, którzy stwierdzą, że prawdziwe Pokemony były tylko na początku istnienia marki, a potem zaczęli udziwniać. Ja jednak odważę się mieć inne zdanie i śmiało powiem: Ultra Sun & Ultra Moon to według mnie najlepsze gry z serii i nie zamieniłbym ich na nic innego (nawet na świetnego Emeralda czy Black 2).

Poniżej zostawiam Wam ankietę, abyście i Wy mogli wypowiedzieć się na ten temat. Zachęcam Was również do dyskusji odnośnie nadchodzącej, ósmej generacji Pokemon. Co powinno się w niej znaleźć? Czego brakowało w poprzednich siedmiu? Co wywołałoby uśmiech na Waszych twarzach? A czego z kolei twórcy powinni unikać?

 

 

By |2018-04-09T18:45:58+00:00Marzec 27th, 2018|Inne|25 komentarzy

25
Dodaj komentarz

avatar
13 Liczba wątków
12 Liczba odpowiedzi
0 Obserwujący
 
Najwięcej reakcji
Najgorętszy wątek
14 Komentujący
DominikcoloadminGTRKarolNetaro Ostatni komentujący
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
GTR
Gość
GTR

Na 1 generacji się wychowałem, 4 generacja ma najlepszą fabułę i anime a co do gierek to w sumie chyba remake Silver i Gold to moje ulubione

Mokuroh
Gość
Mokuroh

W generacji III zostały dodane jeszcze zdolności pokemonów ( ability ) :v.

ddd
Gość
ddd

Świetny artykuł! Ja wybrałem Johto

Karol
Gość
Karol

Ponoć w 8 generacji ma być nowy, zmieniony system walk. Mam nadzieję ,że tego nie spaprzą albo dodają jedną zmianę i proszę o to nowy system walk. Czekam na coś nowego, czegoś od czego wszyscy fani gier pokemon powiedzą WOW! Dawno czegoś takiego nie było no Z-ataki fajna rzecz, Ultra bestie, Mega Ewolucje też fajnie ale to nie jest to 😉 Myślę ,że wszyscy czekamy na taką zmianę dlatego trzeba powiedzieć jedno do twórców: Powodzenia !

Netaro
Gość

Osobiście wolałbym, żeby nie nastąpiły tu daleko idące zmiany; podstawy mechaniki gier Pokémon są moim zdaniem bardzo udane. Niemniej warto zwrócić uwagę na Wood Shot, czyli kombinację, którą wykonali Rowlet i Steenee podczas walki z Pokémonami Lusamine. O ile się nie mylę, było to – i jest – czymś zupełnie nowym 🙂

Karol
Gość
Karol

Tu się zgodzę teraźniejszy system walk nie jest zły 🙂 I nie chciał bym by go zupełnie zastąpili ale zawsze i wszystko można zrobić lepiej 😉 Poza tym teraz mają duże pole do popisu o czym już wcześniej wspominałem więc liczę na coś fajnego 😀

Dominikcolo
Gość
Dominikcolo

A kiedy było to mówione ?

Imbir&Amber
Gość
Imbir&Amber

Chciałam wybrać albo 6 generację albo 3. Szóstą-bo miała fajne anime, trzecią- bo ma fajny region i pokemony. Ostatecznie wybrałam Hoenn.?

Cyrix
Gość
Cyrix

Emeraldy były dla mnie swego czasu niczym objawienie 🙂 Jednakże największy sentyment pozostał do zwykłych Red’ów.
Chyba mogę o sobie powiedzieć, że należę do grona tych, którzy rozwijanie mechaniki gry postrzegają jako wspomniane w tekście udziwnienia; czasem fikuśne, acz nieszkodliwe i nieirytujące 😀

Karol
Gość
Karol

Dlaczego w ankiecie nie ma opcji wszystkie? Jeśli chodzi o mnie zacząłem swoją przygodę od 1 generacji, ale ja bardzo lubię wszystkie generacje od I do VII, mam też takie coś że nie mam swojego ulubionego pokemona, ponieważ wszystkie moim zdaniem są najlepsze.

Ines
Gość
Ines

Właśnie, albo żadna z powyższych…

Dominikcolo
Gość
Dominikcolo

Skoro nie lubisz pokemonów to co tu robisz ?

Netaro
Gość

Starajmy się być dla siebie mili.

Ines
Gość
Ines

Hm, nie wypowiadam się. Ja obecnie gram na robloxie (którą wersję to musi się kazdy domyśleć)! Jest tam (moim zdaniem) połączenie wszystkich wersji w jednej

Karol
Gość
Karol

Brick bronz ?? Jeśli zgadłem to szczerze do mnie to nie przemawia 🙂 Nie to ,że pomysł mi się nie podoba sam w to sobie popykałem 15 min ale do mnie nie przemawia samo wydanie w robloxie. W miarę lubię robloxa ale nw czemu nie za bardzo mi się to podoba ta gra. Podobna do konsolowej ale to nie to samo… Mam teraz wolne więc sobie odpalę może mnie zaciekawi 😀

Ardool
Gość
Ardool

I tak wszyscy wiemy że najwięcej głosów będą miały gen 1 i gen 3

DiamondTigera
Opiekun Postaci

Może i trochę zdziwię, ale głosuję na generację 3, nie 5. Dlaczemu?
Generacja 5 dla mnie łączyła się głównie ze świetną serią anime. Nie przepadam za hejterami tejże serii, ponieważ sama uwielbiam generację piątą, mimo, iż dużo osób nazywa ją podróbką generacji I. Lecz od trójki wszystko się zaczęło. Grałam w ROM’y Emerald, wspaniale się grało. Dużo pokemonów. Fajne opcje. I przede wszystkim Battle Frontier. Chyba najfajniejsza akcja w grach. Pozostałe Generacje też szanuję (No, poza 6 :F), lecz nie trafiły we mnie tak samo jak Generacja 3.

Zekken
Gość

Ludzie z SB na pewno wiedzą, co wybrałem 😀