Monotype

Monotype

Ten wpis powstał w związku z trwającą już Ligą Aloli i ma na celu przybliżenie Wam podstaw jednego z rozgrywanych formatów. Jako pierwszemu, przyjrzymy się formatowi o nazwie Monotype. Postaram się aby tekst był stosunkowo krótki i przybliżał jedynie niezbędne podstawy, tak aby nie pozbawiać Was przyjemności płynącej z samodzielnego odkrywania tajemnic tego formatu. Wszystko przedstawię na przykładzie swojego teamu, a  na końcu zamieszczę link do odpowiedniego działu na forum smogon, skąd będziecie mogli pozyskać dodatkową wiedzę. Zaczynajmy!

Zasady:

  • standardowe reguły formatu OU;
  • wszystkie Pokemony muszą dzielić ten sam typ;
  • Swagger Clause: Trenerzy nie mogą używać ataku Swagger.

Monotype to zabawa w Lidera Sali. Wszystkie nasze Pokemony w teamie, muszą dzielić jeden i ten sam typ. Dozwolone są stworki o pojedynczym i podwójnym typie. Oznacza to, że Alolański Ninetales będzie mógł wystąpić w teamie Mono-Ice lub Mono-Fairy, podobnie Garchomp należeć będzie do Mono-Dragon i Mono-Ground. Jeśli Pokemon ma w walce używać Mega Ewolucji, jej typy również muszą przynależeć do danego monotypu. Weźmy tutaj Gyaradosa. Może on wystąpić w teamie Mono-Water i Mono-Flying. Jego Mega Ewolucja posiada typy Water/Dark, zatem wystąpić może tylko w Mono-Water, a w Mono-Flying już nie. Tam korzystać możemy tylko ze zwykłego Gyaradosa. Mega Gyarados nie może również wystąpić w teamie Mono-Dark, gdyż jego normalna forma, nie posiada tego typu. Mam nadzieję, że jest to w miarę zrozumiałe.

Bany:

Jak w każdym formacie, tak i tutaj, istnieją Pokemony, ruchy, Zdolności czy przedmioty, które są zbanowane, czyli zakazane. Zarówno my jak i nasz przeciwnik nie będziemy mogli z nich korzystać. Przyjrzyjmy się im bliżej:

Pokemony:

  • Aegislash
  • Arceus
  • Blaziken
  • Darkrai
  • Deoxys
  • Deoxys-Attack
  • Dialga
  • Genesect
  • Giratina
  • Groudon
  • Ho-Oh
  • Hoopa-Unbound
  • Kartana
  • Kyogre
  • Kyurem-White
  • Lugia
  • Lunala
  • Magearna
  • Marshadow
  • Mewtwo
  • Naganadel
  • Necrozma-Dawn Wings
  • Necrozma-Dusk Mane
  • Palkia
  • Pheromosa
  • Rayquaza
  • Reshiram
  • Shaymin-Sky
  • Solgaleo
  • Tapu Lele
  • Xerneas
  • Yveltal
  • Zekrom
  • Zygarde
  • Zygarde-10%

Ruchy:

  • Baton Pass

Zdolności:

  • Battle Bond
  • Shadow Tag

Przedmioty:

  • Damp Rock
  • Gengarite
  • Kangaskhanite
  • Lucarionite
  • Mawilite
  • Medichamite
  • Metagrossite
  • Salamencite
  • Smooth Rock
  • Terrain Extender

Tworzenie Teamu

Przy tworzeniu teamu przede wszystkim musimy trzymać się głównej zasady formatu, czyli monotypowości. Jak wiadomo, każdy typ ma przewagę nad innym, ale za to ulega jeszcze innemu. Do walki wchodzimy w ciemno, nie wiemy jaki typ ma nasz przeciwnik, dopóki nie ujrzymy jego Pokemonów. Gdy mamy przewagę typu, wygrać powinno nam być łatwiej. Przynajmniej teoretycznie. Jeśli używam Mono-Ice i widzę, że przeciwnik ma Mono-Flying mogę odetchnąć z ulgą, prawda?

A właśnie, że nie. Nasz team powinien być tak przygotowany, aby miał szansę wygrać z typem, który ma nad nami przewagę. Wygranie moim Mono-Ice z na przykład Mono-Steel będzie nie lada wyzwaniem, ale powinienem tak skompletować swój team, by mieć przynajmniej jakiekolwiek środki do obrony. Od tego może zależeć awans czy nawet wygranie całej naszej Ligi. Nikt nie chcę przecież stać i patrzeć jak jego Pokemony bez przerwy obrywają, bez możliwości kontrataku. Nie chcemy również śledzić naszych potencjalnych przeciwników w Lidze Aloli, by wypatrzyć jakimi monotypami się posługują. Nie o to w tym chodzi. Jestem zdania, że możemy wygrać z każdym, choć niektóre batalie mogą być wyjątkowo nieprzyzwoicie trudne.

Skoro mówimy już o Mono-Ice, pokażę Wam teraz mój team i zwrócę uwagę na to, w jaki sposób jest zbudowany.

Mono-Ice

Ninetales-Alola @ Light Clay
Ability: Snow Warning
EVs: 252 SpA / 4 SpD / 252 Spe
Timid Nature
IVs: 0 Atk
– Freeze-Dry
– Moonblast
– Aurora Veil
– Encore

Sandslash-Alola @ Life Orb
Ability: Slush Rush
EVs: 252 Atk / 4 Def / 252 Spe
Jolly Nature
– Iron Head
– Icicle Crash
– Earthquake
– Rapid Spin

Weavile @ Life Orb
Ability: Pressure
EVs: 252 Atk / 4 SpD / 252 Spe
Jolly Nature
– Knock Off
– Icicle Crash
– Low Kick
– Ice Shard

Cloyster @ Waterium Z
Ability: Skill Link
EVs: 112 Atk / 144 SpA / 252 Spe
Naive Nature
– Shell Smash
– Hydro Pump
– Icicle Spear
– Rock Blast

Mamoswine @ Focus Sash
Ability: Oblivious
EVs: 252 Atk / 4 Def / 252 Spe
Jolly Nature
– Stealth Rock
– Earthquake
– Endeavor
– Ice Shard

Kyurem-Black @ Life Orb
Ability: Teravolt
EVs: 4 Atk / 252 SpA / 252 Spe
Naive Nature
– Roost
– Fusion Bolt
– Ice Beam
– Earth Power

[collapse]

Ice jest dość dziwnym typem. Patrząc na jego wrażliwości/odporności wypada wyjątkowo słabo. Lepiej jest już efektywnościami, gdyż Ice zagraża kilku dość powszechnym typom. Dlatego istotną sprawą jest tak dobrać Pokemony, aby ich drugorzędne typy/Zdolności w jakiś sposób łatały dziury w naszej defensywie.

  • odporności: Ice;
  • wrażliwości: Fighting, Steel, Rock, Fire;
  • efektywności: Dragon, Flying, Grass, Ground.

Tak jak wspomniałem wcześniej, walka z typami na które mamy efektywność jest prostsza, ale nie lekceważcie swojego przeciwnika. On też, budując swój team, był przygotowany na to, że na Was natrafi i na pewno przygotował sobie jakiegoś asa w rękawie, specjalnie na tą okazję. Skupmy się zatem na matchupach, w których to przeciwnik ma przewagę typu.


Zacznijmy może od Fire, który jest stosunkowo najprostszy do skontrowania. Jak widzicie w naszym teamie są aż trzy Pokemony z atakiem typu ziemnego, który w Mono-Ice jest nieoceniony. Sandslash, Mamoswine oraz Kyurem są naszą główną odpowiedzią na typy ogniste. Nasze szanse możemy nieco wyrównać stosując Aurora Veil na Ninetalesie. Sandlash otrzymywać będzie od ognistych ataków aż poczwórne obrażenia, dlatego powinniśmy go stosować wyłącznie podczas Hailu, by wykorzystać jego Zdolność Slush Rush. Jego Earthquake, wsparty Life Orbem powinien poniewierać ognistymi Pokemonami przeciwnika. Icicle Crash poradzi sobie z Charizardem Y. Co zaś się tyczy Charizarda X, po mega ewolucji traci on typ latający i można spokojnie pokonać go Earthquakem. Mamoswine w tym teamie pełni bardziej rolę taktyczną, ale również z powodzeniem możemy używać go do atakowania. Kyurem, dzięki smoczemu typowi, złagodzi nieco wrażliwość typu lodowego. Naszym asem w rękawie jest tu oczywiście Cloyster, który po użyciu Shell Smasha jest istną maszynką do omdlewania Pokemonów ^^

Z typem Rock jest podobnie. Tutaj również liczymy na nasze silne Earthquaki i wodny Z-Atak Cloystera. Warto pamiętać o Sandstormie, który podwyższa Sp. Def kamiennych Pokemonów, przez co nasz Hydro Pump może nie załatwiać ich na jeden strzał. Przydatnym Pokemonem będzie tutaj również bardzo szybki Weavile, wyposażony w atak Low Kick, który w większości przypadków jest świetną odpowiedzią na ciężkie kamienne Pokemony jak np. Tyranitar.

Przyszła kolej na tym Fighting i powiem szczerze, że wygląda to dość słabo. Prawdopodobnie mógłbym coś dopracować w tym teamie. Jedyną moją odpowiedzią jest Moonblast Ninetalesa. W przypadku konfrontacji z tym typem skupiałbym się na odnoszeniu do drugorzędnego typu przeciwnych Pokemonów, starał się postawić Aurorę Veil, a następnie atakować używając neutralnych ataków. Dobrym pomysłem byłoby tu również użycie Cloystera. Jeśli udałoby mu się bezpiecznie użyć Shell Smasha, walka powinna być o wiele łatwiejsza.

Steel to mój najgorszy koszmar. Pokemony tego typu są wyjątkowo twarde i większość dość ciężko załatwić na OHKO (One Hit Knock Out), tym bardziej, że jedynym Pokemonem, który ma dostęp do STAB (Same Type Attack Bonus) Earthquake jest Mamoswine. Tak czy inaczej, dobrym pomysłem byłoby tu postawienie Aurora Veil i utrzymywanie jej najdłużej jak się da. Nasz Ninetales w tym starciu i tak ma mocno ograniczoną rolę, jeśli chodzi o atak i jako priorytet powinien obrać sobie właśnie tą drogę. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku Fire i Rock, Earthquake’i są tu naszymi najlepszymi przyjaciółmi. W przypadku latających Pokemonów stalowych, takich jak Skarmory czy Celesteela, używamy Fusion Bolta na Kyuremie. W przypadku ciężkich Pokemonów, Low Kick Weavile’a okaże się przydatny. Cloyster, dzięki typowi wodnemu, łata trochę wrażliwość lodowych Pokemonów na stalowe ataki. Bezpiecznie użyty Shell Smash może zagwarantować nam kilka cennych Hydro Pomp. Ten matchup jest wyjątkowo nieprzyjemny, osobiście bardzo nie lubię na niego grać.

Przydatne linki

Moje Teamy:

  • Mono-Ice – klik!
  • Mono-Electric – klik!
  • Mono-Ground – klik!

Próbujcie, eksperymentujcie, zmieniajcie i sprawdzajcie. To niewątpliwie nie są najlepsze teamy, dlatego jeśli coś Wam nie będzie tu odpowiadać, bądź nie będzie pasować do Waszego stylu gry, możecie je odpowiednio zmodyfikować.

Wszystkim osobom biorącym udział w Lidze Aloli, których korciłoby, aby przekopiować sobie powyższe teamy i brać nimi udział w ligowych walkach, stanowczo przestrzegam. Większość osób, z którymi przyjdzie Wam walczyć, grało przynajmniej raz ze mną w tym formacie i te Pokemony będą znali, zatem mogą dokładnie wiedzieć, czego się po Was spodziewać. Możecie ich natomiast śmiało użyć do treningu i nabywania doświadczenia, do czego zresztą gorąco zachęcam.

Przydatne informacje:

  • wstęp do Showdowna – klik!
  • Teambuilder – klik i klik!
  • Monotype na smogonie – klik!
  • mnóstwo gotowych teamów – klik!
  • popularność Pokemonów w tym formacie – klik!
By |2018-09-05T15:03:04+00:00Sierpień 25th, 2018|showdown|0 Comments

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o