Wstęp

Seria Sun & Moon trwa w najlepsze i myślę, że śmiało możemy stwierdzić, iż za nami jest już około 2/3 wszystkich odcinków. Następna, ósma generacja jest już oficjalnie zapowiedziana na przyszły rok. Zapewne niebawem, być może w zimę, poznamy nazwę kolejnego regionu, w którym rozgrywać będzie się seria. Naturalnie oprócz anime, otrzymamy również gry, które będą leżeć u podstaw serialu.

I właśnie w tym wpisie chciałbym, abyśmy wspólnie zastanowili się nad tym, co powinno znaleźć się w grach ósmej generacji. Jako, że na pewno każde z Was ma jakieś życzenia odnośnie nadchodzących produkcji, całe rozważania przeprowadzimy razem. Najpierw ja napiszę co mi na sercu leży, a potem dam pole do popisu również i Wam. Szczegóły na ten temat znajdziecie na samym dole artykułu.

Kilka miesięcy temu zaprezentowaliśmy Wam wpis pt. “Poprzez Generacje Pokemon”, w którym przedstawiliśmy w jaki sposób rozwijały się gry na przestrzeni ponad dwudziestu lat. Jeśli nie mieliście okazji się jeszcze zapoznać z tym tekstem, możecie znaleźć go tu. Wspominam o nim dlatego, gdyż analizując poprzednie produkcje, zwiększamy nieco swoje szansę na odgadnięcie przynajmniej kilku nowinek, które możemy odkryć w nowych grach. Dla uproszczenia od tej chwili będę nazywać je “Pokemon Switch”.


Na początku przypomnijmy sobie wszystkie pewne informacje odnośnie Pokemon Switch:

  • gry ukażą się na konsole Nintendo Switch;
  • przewidywana data premiery to późny rok 2019, osobiście stawiałbym tu na wrzesień – listopad;
  • według Pana Ishihary, Pokemon Switch będzie zupełnie inne niż Let’s Go;
  • gry nie będą skierowane do najmłodszych fanów, a do bardziej doświadczonych Trenerów;
  • gry będą cechować się najnowocześniejszą grafiką do tej pory;
  • pojawi się wiele nowych Pokemonów.

Zanim przejdziemy dalej – kilka słów od siebie. Wydaję mi się, że najbardziej prawdopodobną datą premiery będzie październik. Nintendo lubi wypuszczać Pokemony w listopadzie, jednak X/Y, czyli ich debiut na 3DSie, miały swoją premierę w październiku. Podobnie może być i tym razem. Zresztą im dłużej będą się ociągać, tym bardziej musieliby przeciągać anime SM. Gry mają być bardziej zaawansowane pod każdym względem. Z obietnic wynika, że grafika nie powinna być taka “cukierkowa” jak w Let’s Go, a i Pokemony powinny dostać nowe modele, co za tym idzie nowe ruchy, animacje ataków itp.

To co mnie najbardziej interesuje to zapowiadana trudność. Nie oszukujmy się, ale najnowsze Ultra Sun & Ultra Moon jest grą dość prostą, nawet dla młodszych graczy. Wydaję mi się jednak, że twórcy nie pozbawią się dodatkowych zysków i nie będą reklamować gry jako “dla doświadczonych”. Rozsądniejszą opcją będzie po prostu możliwość wyboru poziomu trudności. Wtedy zadowolą i maluchów i weteranów. Zresztą, gdyby gra była super trudna, młodsi fani w ogóle nie mieliby styczności z nową generacją Pokemonów, a to byłaby już zbrodnia.

Dalszą część wpisu podzielę na pięć kategorii:

  • Nazwa;
  • Funkcje;
  • Singleplayer;
  • Multiplayer;
  • Wasze propozycje.

Nazwa

Choć nie zostało to oficjalnie potwierdzone, wydaję mi się, że podobnie jak w poprzednich generacjach, zostaną wypuszczone dwie wersje gry. Game Freak zawsze zaznaczał, że wydaje podwójne gry, nie dlatego, żeby więcej zarobić, a po to, by zmusić graczy do wymiany między sobą, co rzekomo stanowi sedno bycia Trenerem. Let’s Go wypuścili również w dwóch wersjach, więc nie widzę przeciwwskazań czemu nie mieliby zrobić tego samego z Pokemon Switch.

Jaką nazwę mogłyby więc nosić te gry?

Ze względu na brak bliższych informacji ciężko jest to póki co określić. Nazwy w większości przypadków odwoływały się do Legend, które w danej grze przychodziło nam złapać i bardzo często były ze sobą powiązane, jak chociażby Sun i Moon czy Gold i Silver. Możemy więc śmiało przypuszczać, że tak będzie i tym razem. Co do samej nazwy to ile osób, tyle pomysłów. Pierwsze tytuły jakie przychodzą mi osobiście do głowy to:

  • Pokemon Plus & Pokemon Minus (mieliśmy już X & Y, więc czemu nie?);
  • Pokemon Stars & Pokemon Galaxy (te nazwy właściwie są prorokowane od premiery Sun & Moon);
  • Pokemon Light & Pokemon Darkness (tu by była dobra okazja na wprowadzenie nowego typu Pokemona);
  • Pokemon Storm & Pokemon Jungle (tegoroczne “przecieki” sugerowały, że gry osadzone będą w scenerii lasów deszczowych).

Wydaję mi się, że nazwy zawierające w sobie słowa, które powszechnie silnie kojarzą się ze złem np. Hell, Nightmare, Death nie będą pasować do Pokemonów, które w dalszym ciągu skierowane będą do młodszych odbiorców. Nie zapominajmy, że anime będzie nosiło taką samą nazwę jak gry, więc “Pokemon Hell” wyświetlone na ekranie telewizora na pewno nie przejdzie ^^

A jakie są Wasze pomysły na nowe nazwy? Podzielcie się nimi w komentarzach!

Funkcje

W końcu możemy przejść do naszego koncertu życzeń. W tym paragrafie skupimy się na samych funkcjach nowych gier, nie zagłębiając się ani w fabułę, ani w łączność z innymi graczami. Ostrzegam, że moje wymysły mogą wydawać się szalone ^^

Kreator postaci

Marzy mi się bardziej rozbudowany kreator postaci zaraz na początku gry. Oprócz większej ilości fryzur czy ubrań początkowych, chciałbym móc ustawić sobie wzrost swojej postaci czy jej wiek. Rozumiem, że emeryt zaczynający swoją podróż w celu zostania Mistrzem Pokemon w wieku 70 lat brzmi nielogicznie, ale wydaję mi się, że w pewnym zakresie powinniśmy mieć możliwość manipulowania wiekiem. Powiedzmy chociażby od 10 do 20-25 lat. Nie wymagam kreatora jaki jest chociażby w Simsach czy Black Desert, ale zmiana podstawowych elementów takich jak odcień skóry, kolor oczu, kolor i długość włosów powinny być dla nas dostępne już od samego początku. Również zmiana układu/wyrazu twarzy byłaby mile widziana. W Ultra Sun & Ultra Moon w niektórych scenkach, przepełnionych powagą, nasza postać miała uśmiech od ucha do ucha, totalnie psując dramatyzm całej sytuacji.

Kreator Pokemona

Uważam, że naszego startera powinniśmy móc sobie zrobić, tak samo jak postać. Osobiście jestem bardzo wybredny i Ultra Sun resetowałem przez 2 godziny przy wyborze startera. Koniecznie chciałem mieć samicę Popplio o Naturze Modest. Gdybyśmy mieli możliwość ustawienia sobie tych parametrów na początku, które nie wpływają przecież znacząco na rozgrywkę, byłbym uradowany.

Pełne audio

W momencie premiery Pokemon Switch będziemy mieli prawie 2020r. Zatem jeśli audio w nowych grach byłoby takie same jak w USUM to byłby po prostu wstyd. I mam na myśli tu absolutnie wszystko. Postacie, w tym nasza, powinny mówić. Osobiście marzyłoby mi się podwójne audio: angielskie i japońskie, tak jak to ma miejsce chociażby w przypadku Xenoblade Chronicles 2. Na pewno część z Was, po obejrzeniu prawie 90 odcinków anime z japońskim dubbingiem, zgodzi się ze mną, że bije on na głowę i polską i angielską wersje.

Oprócz dialogów, które trzeba byłoby nagrać, również kwestie Pokemonów można by dopracować. W USUM tylko Pikachu “mówi” swoim głosem. Reszcie Pokemonów towarzyszy wyłącznie jakiś dziwny dźwięk. Owszem, ma to swój urok, ale wolałbym aby wszystkie Pokemony wydawały rozpoznawalne dźwięki. Nie domagam się tutaj by każdy “mówił” swoje imię. Jak zapewne zauważyliście, Pokemony w japońskim dubbingu “rozmawiają” inaczej niż w angielskim. Przykładowo taki Rowlet nie mówi: “Rowlet, rowlet!” czy coś takiego, a raczej “Rrrrrrrrrrr”, co jest po prostu bardziej naturalne.

Secret Base

Ta funkcja bardzo przypadła mi do gustu i z chęcią zobaczyłbym ją z powrotem. Jednak nieco lepszą, udoskonaloną. Może zamiast szukać dziur w skałach czy wspinać się na drzewa, nasza postać mogłaby mieć swój własny dom. Fajnie by było, jakby połączyli to z funkcjami internetowymi/społecznościowymi, tak aby nasi znajomi mogli nas odwiedzać w czasie rzeczywistym, toczyć z nami walki, wymieniać Pokemony czy po prostu rozmawiać. Na tej płaszczyźnie możliwości jest naprawdę mnóstwo.

Hodowla Pokemon

W świecie Pokemon, oprócz zostania Trenerem, można również parać się zajęciami Hodowcy. I właśnie coś takiego chciałbym zobaczyć w nowych grach. Wyrzuciłbym całkiem Day Care Center i dał naszej postaci możliwość prowadzenia Hodowli Pokemon, być może łącząc ją z Secret Base, opisanym wyżej. Za wykonywanie różnych hodowlanych zadań moglibyśmy ulepszać naszą placówkę, zdobywając nowe umiejętności, takie jak szybsze wykluwanie Jajek czy większa szansa na Shiny. Chciałbym aby rozwój swojej hodowli nie był zbyt prosty i by trochę trzeba było się na niego namęczyć.

System wyzwań i achievementów

Obecny w wielu innych grach i będący niejako standardem. W USUM również występuje w bardzo okrojonej wersji. Mowa tutaj o pieczątkach w Paszporcie Trenera. Dostajemy je między innymi za złapanie wszystkich Pokemonów, 50 zwycięstw w Battle Tree czy za ukończenie Wielkiej Próby. Chciałbym aby ten system został znacznie rozwinięty. Każde wyzwanie dawałoby nam punkty, które gdzieś tam wyświetlałyby się w rozgrywkach multiplayer, wprowadzając pewien stopień rywalizacji. Zadania te powinny być dość ciężkie, stanowić jakieś wyzwanie i zmuszać do myślenia.

Dzienne aktywności

Tutaj nie trzeba zbyt dużo tłumaczyć. Każdego dnia powinniśmy mieć przydzielane jakieś niewielkie zadanie, czy odblokowywaną jakąś nową możliwość. Powiedzmy, że w PokeCenter pojawiałby się Brock, ale tylko na jeden dzień. Za jego pokonanie dostawalibyśmy jakieś nagrody. Innego dnia mogłaby to być na przykład zwiększona szansa na shiny w danym terenie, czy więcej doświadczenia z walk.

Więcej minigier

Mantine Surf i Ultra Warp Ride bardzo przypadły mi do gustu i chciałbym po prostu więcej takich minigierek w Pokemon Switch. Sama konsola, a właściwie Joy-Cony, są nafaszerowane tak wielką ilością bajerów, że twórcy na sto procent będą chcieli je wykorzystać, angażując nas w różne minigry.

Singleplayer

Nieliniowa fabuła

Ultra Sun & Ultra Moon znaczny nacisk kładły na historię. Gracz, który nie zwracał na nią uwagi bardzo dużo stracił, a sama fabuła była całkiem ciekawa. Miała tylko jeden zasadniczy problem – zawsze kończyła się tak samo. Znacznie lepiej byłoby, gdyby wybory podejmowane przez naszą postać miały jakiś wpływ na fabułę i skutkowały na przykład innym zakończeniem. Być może nawet, w zależności od naszych decyzji, mielibyśmy okazję złapania innej Legendy na koniec bądź walczyć z inną Elite Four.

Drugi region po przejściu fabuły

Podobnie jak miało to miejsce w GSC, po przejściu fabuły przydałby się jeszcze jeden region, odmienny od tego pierwszego. W jednym z nich mogłyby być standardowe Sale, a w drugim Próby, albo coś podobnego. Być może twórcy mogliby zdecydować się tutaj na Sinnoh, jako dodatkową krainę, gdyż fani od dłuższego czasu wyczekują jej remake’u. Nie mniej jednak drugi region, w przypadku tworzenia zupełnie nowej gry od podstaw, to bardzo duże wyzwanie.

Odejście od HM

To zostało już zrobione w Sun & Moon i niech się nie ważą tego ruszać. Ride Pokemony są dużo lepszym rozwiązaniem od HMów, bo zwyczajnie nie zabierają slota wśród ataków naszych Pokemonów, a urozmaicają przy tym samą rozgrywkę.

Dynamiczna Liga

Po przejściu Ligi po raz pierwszy, Elite Four i Champion zmienialiby się co jakiś czas, na przykład co tydzień. Wtedy mielibyśmy jakieś urozmaicenie i moglibyśmy ponownie powalczyć z najlepszymi Trenerami z poprzednich Regionów. Fajnie by było, gdyby Liga dostosowywała się poziomem do naszych Pokemonów. Wtedy walki być może nie kończyły by się jednym atakiem i nie były takie monotonne.

Multiplayer

Powrót Player Search System

Festival Plaza w SM była moim zdaniem kiepskim rozwiązaniem. Głównie dlatego, że gdy chcieliśmy zawalczyć czy wymienić się z kimś innym, musieliśmy przerywać naszą grę i udawać się na Plazę, co nie było szczególnie wygodne. Dużo fajniejszy wydawał mi się PSS znany z poprzednich gier. Wracając jednak do Festival Plazy, myślę, że na Switchu w końcu moglibyśmy się również doczekać instancji rodem z MMO. Chodzi mi tutaj o miejsce, w którym nasza postać oraz postacie innych graczy mogłyby przebywać razem.

Lepsza wymiana

Mam tutaj na myśli GTS, który dostarcza zdecydowanie zbyt mało informacji o oferowanym Pokemonie. Dużo ofert na GTSie jest niemożliwych do spełnienia. Ludzie, którzy oddadzą swojego Pokemona za Xerneasa na poziomie od 1 do 10 po prostu zaśmiecają ten system i utrudniają poszukiwania.

Komunikacja głosowa

To ułatwiło by nam szczególnie wymianę z innymi graczami. Moglibyśmy się po prostu zapytać jakie Pokemony interesują drugą osobę czy co może nam zaoferować. Obecnie nie mamy żadnego kontaktu przy wymianie, czy to tekstowego czy głosowego i musimy umawiać się poza grą, a to jest trochę pozbawione logiki.

Eventy w grze

Obecnie eventy są wykorzystywane niemal w każdej grze, która posiada opcje internetowe. W Sun & Moon wprowadzono już coś takiego w postaci Global Mission. Koncepcja z założenia jest całkiem ciekawa, wystarczyłoby aby ją odpowiednio dopracowano, wprowadzono bardziej interesujące zasady i zmieniono nieco nagrody, które można zgarnąć za pomyślne wykonanie misji.

Wasze propozycje

Ta sekcja jest przeznaczona dla Was. Na pewno macie jakieś życzenia, sugestie czy propozycje. Nie krępujcie się i śmiało wypiszcie je w komentarzach, starając się o niewielkie uzasadnienie/opis. My zaś skopiujemy je do tego wpisu, a gdy nowe gry się ukażą, sprawdzimy ile z nich się spełniło ^^

L.p. Nick Sugestia
1 Bartekk Możliwość wyboru alternatywnego początku historii np. w złej organizacji
2 koxio1 Więcej kombinacyjnych ataków w stylu Grass/Fire/Water Pledge
3 Ines

Questy przed walkami w Salach

Nowe kombinacje typów

Nowe ewolucje dla starych Pokemonów

4 susyko Specjalny odpowiednik Zdolności Intimidate
5 Plm112

Nowe Mega Ewolucje

Regionalne Formy Pokemonów z Johto

Nowy typ Pokemonów i nowa Eeveelucja

Fabuła opierająca się na Pokemonie ze specjalnym typem

Więcej minigier i współzawodnictwo z innymi graczami

Pokazy Pokemon

Możliwość wyboru między Salami i Próbami

Możliwość walczenia w Ligach poprzednich regionów

Nowe Ride Pokemony

6 Vercase Różne kierunki rozwoju dla postaci
7

TheSylveon

LilyChan

Powrót Pokemon Contest Spectacular lub czegoś podobnego
8 Aikochan Więcej slotów na zapis gry
9
Pquest
Większe zróżnicowanie typów w grupach antagonistycznych
10 Snowy Dłuższy wątek fabularny
11
JakieśNaPewno
MiszczFezorowski
Więcej shiny
12
PiotreczeqeQ

 Nowe ewolucje

Nowe Mega Ewolucje

Nowe Z-Ataki

13
Diego
Większa zróżnicowanie funkcji Ride Pokemonów